17 d’oct. 2013

Panellets

S'acosta la data típica per fer panellets, aquest dolç típic català, i també es veu que és típic a Balears i al País Valencià (segons Wikipedia). 

Jo havia ajudat a fer-los moltes vegades a la Pastisseria Figueras, i la meva mare i la meva sogra n'havien fet a vegades, però jo mai ho havia provat, fins l'any passat. Vaig agafar una d'aquestes safates preparades amb el material necessari: ametlla en pols, coco ratllat, ametlla a daus i pinyons (jo hi havia de posar la patata o moniato, el sucre i la ratlladura de llimona), i vaig seguir al peu de la lletra les instruccions. Aquí teniu el resultat, uns panellets boníssims!


Panellets

La recepta que vaig utilitzar és la següent:

Ingredients per a la massa:

250 gr. ametlla mòlta
200 gr. sucre
150 gr. patata o moniato
Ratlladura d'una llimona

Per a decorar-los:

80 gr. pinyó cru
125 gr. coco ratllat
125 gr. ametlla en dauets

Preparació:

Renteu bé les patates o moniatos, bulliu-los amb la pell i, un cop tous, escorreu-los, peleu-los i prepareu un puré mentre estiguin calents. A continuació, barrejeu el puré amb l'ametlla mòlta, el sucre i la ratlladura de llimona, primer amb una cullera i, posteriorment, amb les mans fins que quedi ben unida. Ja teniu preparada la massa que haureu de guardar al frigorífic recoberta amb un plàstic durant unes 6 hores, fins que s'endureixi pel fred.
Per fer les diferents varietats de panellets només cal proporcionar la massa i afegir-hi els ingredients:

Detall panellets

PANELLETS DE PINYONS: són els més clàssics i apreciats, es poden fer amb la meitat de la massa. Agafeu trossos de massa i feu boles petites, pinteu-les amb ou batut i cobrir amb els pinyons.

PANELLETS DE COCO: afegiu coco ratllat a part de la massa (afegiu la mateixa quantitat de coco que de massa, no en pes sinó en volum) i barrejeu-ho bé fins a obtenir una massa aspra. A continuació doneu-li la forma desitjada.

PANELLETS D'AMETLLA: amb la massa restant, feu unes barretes rectangulars, pinteu-les amb clara d'ou i arrebosseu-les amb l'ametlla en daus.

Col·loqueu els diferents panellets en una safata de forn, prèviament untada amb mantega o margarina, i coure a una temperatura forta (d'uns 250º) durant 8 minuts.
_________________________________________________________________________________________________________

Se acerca la fecha típica para hacer panellets, este dulce típico catalán, y también se ve que es típico de Baleares y Comunidad Valenciana (según Wikipedia). 

Yo había ayudado a hacerlos muchas veces en la Pastelería Figueras, y mi madre y mi suegra habían hecho algunas veces, pero yo nunca lo había probado, hasta el año pasado. Cogí una de estas bandejas preparadas con el material necesario: almendra molida, coco rallado, almendra en dados y piñones (yo tenía que poner la patata o boniato, el azúcar y la ralladura de limón), y seguí al pie de la letra las instrucciones. Aquí tenéis el resultado, unos panellets buenísimos!

La receta que utilicé fue la siguiente:

Ingredientes para la masa:

250 gr. almendra molida
200 gr. azúcar
150 gr. patata o boniato
Ralladura de un limón

Para decorarlos:

80 gr. piñón crudo
125 gr. coco rallado
125 gr. almendra en cubos

Preparación:

Lavad bien las patatas o boniatos, hervidlos con la piel y, una vez blandos, escurridlos, peladlos y preparad un puré mientras estén calientes. A continuación, mezclad el puré con la almendra molida, el azúcar y la ralladura del limón, primero con una cuchara y, después, con las manos hasta que quede bien unida. Ya tenéis preparada la masa que tendréis que guardar en la nevera recubierta con un plástico durante unas 6 horas, hasta que se endurezca por el frío.

Para hacer las diferentes variedades de panellets sólo hace falta proporcionar la masa y añadir los ingredientes:

PANELLETS DE PIÑONES: son los más clásicos y apreciados, se pueden hacer con la mitad de la masa. Coged trozos de masa y haced bolas pequeñas, pintadlas con huevo batido y cubridlas con piñones.

PANELLETS DE COCO: añadid coco rallado en parte de la masa (añadid la misma cantidad de coco que de masa, no en peso sino en volumen) y mezclad bien hasta obtener una masa áspera. A continuación dadle la forma deseada.

PANELLETS DE ALMENDRA: con la masa restante, haced unas barritas rectangulares, pintadlas con clara de huevo y rebozadlas con la almendra en cubos.

Colocad los diferentes panellets en una bandeja de horno, previamente untada con mantequilla o margarina, y coced a temperatura fuerte (unos 250º) durante 8 minutos.

Cap comentari

Publica un comentari a l'entrada

© La Llaminera
Maira Gall